Brakkenstein Crash
Regel 2: | Regel 2: | ||
Op 6 oktober 1944 kwam de Nieuw-Zeelandse RAF-piloot Ivan William Cain terug van een missie boven Duitsland; een aanval op Duitse transportschepen op de Rijn. Zijn Typhoon werd echter geraakt door afweergeschut boven Emmerik. Hij merkte dat pas toen hij snelheid en hoogte begon te verliezen terug boven Nederland. Zijn vliegtuig kon niet lang meer doorvliegen en hij moest een bijna onmenselijke keuze maken; uit het vliegtuig springen en het toestel laten crashen op een woonwijk òf een bijna onmogelijke noodlanding maken. Cain koos voor het laatste en komt op 20-jarige leeftijd om het leven. Hij trachtte op een open veld bij de Heyendaalseweg een noodlanding te maken, maar stortte neer. Voor een parachutesprong was te laat. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geslingerd en kwam 30 meter verderop terecht. | Op 6 oktober 1944 kwam de Nieuw-Zeelandse RAF-piloot Ivan William Cain terug van een missie boven Duitsland; een aanval op Duitse transportschepen op de Rijn. Zijn Typhoon werd echter geraakt door afweergeschut boven Emmerik. Hij merkte dat pas toen hij snelheid en hoogte begon te verliezen terug boven Nederland. Zijn vliegtuig kon niet lang meer doorvliegen en hij moest een bijna onmenselijke keuze maken; uit het vliegtuig springen en het toestel laten crashen op een woonwijk òf een bijna onmogelijke noodlanding maken. Cain koos voor het laatste en komt op 20-jarige leeftijd om het leven. Hij trachtte op een open veld bij de Heyendaalseweg een noodlanding te maken, maar stortte neer. Voor een parachutesprong was te laat. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geslingerd en kwam 30 meter verderop terecht. | ||
− | Om doden te voorkomen besloot hij eerder om zijn resterende munitie te droppen boven het bosrijk gebied bij Heumensoord. Hij vuurde zijn laatste twee R.P.’s af in westelijke richting, ongeveer ter hoogte van de Nijmeegsebaan. Daarmee voorkwam hij een catastrofe, maar kon niet voorkomen dat er toch een burgerslachtoffer viel: de weduwe [[Ekker-Swertz|Bob Swertz-Ekker]], die op dat moment de was deed voor Engelse soldaten. Het verhaal daarvan wordt [[Ekker-Swertz#Overlijden_Bob_Ekker| | + | Om doden te voorkomen besloot hij eerder om zijn resterende munitie te droppen boven het bosrijk gebied bij Heumensoord. Hij vuurde zijn laatste twee R.P.’s af in westelijke richting, ongeveer ter hoogte van de Nijmeegsebaan. Daarmee voorkwam hij een catastrofe, maar kon niet voorkomen dat er toch een burgerslachtoffer viel: de weduwe [[Ekker-Swertz|Bob Swertz-Ekker]], die op dat moment de was deed voor Engelse soldaten. Het verhaal daarvan wordt [[Ekker-Swertz#Overlijden_Bob_Ekker|op deze pagina]] beschreven. |
Ivan William Cain en [[Ekker-Swertz|Bob Swertz-Ekker]] worden geëerd met een [[Monument Ivan Cain|monument]] dicht bij de plaats van de crash in Nijmegen. De Brakkenstein crash is onderzocht door Arjen W. Kuiken; zijn [http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/Kuiken/Brakkenstein/Brakkenstein.htm webpagina] gaat uitvoerig in op alle aspecten van de crash. | Ivan William Cain en [[Ekker-Swertz|Bob Swertz-Ekker]] worden geëerd met een [[Monument Ivan Cain|monument]] dicht bij de plaats van de crash in Nijmegen. De Brakkenstein crash is onderzocht door Arjen W. Kuiken; zijn [http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/Kuiken/Brakkenstein/Brakkenstein.htm webpagina] gaat uitvoerig in op alle aspecten van de crash. |
Versie van 14 jun 2014 om 12:16
Op 6 oktober 1944 kwam de Nieuw-Zeelandse RAF-piloot Ivan William Cain terug van een missie boven Duitsland; een aanval op Duitse transportschepen op de Rijn. Zijn Typhoon werd echter geraakt door afweergeschut boven Emmerik. Hij merkte dat pas toen hij snelheid en hoogte begon te verliezen terug boven Nederland. Zijn vliegtuig kon niet lang meer doorvliegen en hij moest een bijna onmenselijke keuze maken; uit het vliegtuig springen en het toestel laten crashen op een woonwijk òf een bijna onmogelijke noodlanding maken. Cain koos voor het laatste en komt op 20-jarige leeftijd om het leven. Hij trachtte op een open veld bij de Heyendaalseweg een noodlanding te maken, maar stortte neer. Voor een parachutesprong was te laat. Zijn lichaam werd uit het vliegtuig geslingerd en kwam 30 meter verderop terecht.
Om doden te voorkomen besloot hij eerder om zijn resterende munitie te droppen boven het bosrijk gebied bij Heumensoord. Hij vuurde zijn laatste twee R.P.’s af in westelijke richting, ongeveer ter hoogte van de Nijmeegsebaan. Daarmee voorkwam hij een catastrofe, maar kon niet voorkomen dat er toch een burgerslachtoffer viel: de weduwe Bob Swertz-Ekker, die op dat moment de was deed voor Engelse soldaten. Het verhaal daarvan wordt op deze pagina beschreven.
Ivan William Cain en Bob Swertz-Ekker worden geëerd met een monument dicht bij de plaats van de crash in Nijmegen. De Brakkenstein crash is onderzocht door Arjen W. Kuiken; zijn webpagina gaat uitvoerig in op alle aspecten van de crash.
Fotogalerij
- 1944 Vlucht RAF piloot Ivan W Cain .jpg
Vluchtroute van de neerstortende Nieuw-Zeelandse RAF-piloot Ivan William Cain]]