Standbeeld Ulrik Huber
Zie gerelateerde pagina's in Categorie Ulrik Huber |
Bij de Hoge Raad der Nederlanden in Den Haag staat een bronzen standbeeld van professor Ulrik (Ulricus) Huber, een voorouder van Elizabeth Frederika (Bob) Ekker.
Het beeld is onderdeel van een serie van zes standbeelden van beroemde Nederlandse rechtsgeleerden.
Inhoud |
Illustere rechtsgeleerden
De bronzen standbeelden bij de Hoge Raad beelden 6 beroemde Nederlandse rechtsgeleerden uit die beschouwd worden als grondleggers van het Nederlandse rechtssyteem, met referentie naar hun wikipediapagina's:
Ieder beeld is door een andere kunstenaar vervaardigd. Het beeld van Ulrik Huber is van de hand van Frits van Hall en is in 1938 gegoten bij bronsgieterij A. Binder uit Haarlem.
De zes standbeelden worden als eerste in 1939 geplaatst voor het voormalige kantoor van de Hoge Raad op het Haagse Plein. Het gebouw stond aan de westkant van het plein, wat teruggetreden tussen de voormalige departementen van Justitie en die van Koloniën.
Na de sloop van dit gebouw in 1987 verhuizen de beelden naar de Kazernestraat in Den Haag, naast de net afgeleverde nieuwe werkkantoren van de Hoge Raad der Nederlanden. Op de plaats van het voormalige Hoge Raadsgebouw zal later nieuwbouw ten behoeve van de Tweede Kamer verrijzen.
Schandelijk afgietsel in huiselijke kleeding!
In 1942 beklaagt Mr. F.G.A. (Ferry) Huber zich over het standbeeld. Ferry Huber onderzoekt de familiegeschiedenis en correspondeert daarover met zijn neef Axel Rosendahl Huber. Uit Huberiana No. 6):
|
Huber de parkeerwachter
De wat achteraf locatie aan de Kazernestraat in Den Haag, waar de beelden staan van 1987 tot 2016, leidt tot ongenoegen in de stad. De Familie Vereniging Huber publiceert een 'Huberiana' betiteld: Ulricus Huber gaat verhuizen. Een citaat daaruit.
|
Splinternieuw en representatief
In april 2016 wordt het parkeerterrein verruild voor een meer representatieve en prominente locatie aan het Korte Voorhout in Den Haag, tegenover het Ministerie van Financiën. Het nieuwe gebouw van de Hoge Raad is van de hand van architectenbureau Klaus en Kaan. Inmiddels zijn de partners uit elkaar (2014).
De zes beelden staan er weer in hun oorspronkelijk grandeur als hoeders van het hoogste recht, naast elkaar in dezelfde volgorde als voor het oude gebouw van de Hoge Raad aan het Plein in Den Haag.
Achter hen een modern, statig en tijdloos gebouw met een enorme glazen pui die de transparantie van ons rechtssysteem verbeeldt. Goed zichtbaar vanaf het Malieveld vormt het een mooi accent in de skyline van Den Haag, althans zo menen de architecten van het architectenbureau Klaus en Kaan.
Op de glazen pui een citaat van Hugo de Groot: Ubi Judicia Deficiunt Incipit Bellum; waar het recht ophoudt, begint de oorlog.
Ze staan helemaal door elkaar!
In een ingezonden brief in XXX datum XXX brengt Prof. dr. F.C.]. Ketelaar, hoogleraar Archiefwetenschap, terecht te berde dat de geleerden niet conform de allereerste plaatsing gerangschikt zijn, namelijk zoals bij het eerste gebouw van de Hoge Raad aan het Plein. De plaatsing is klakkeloos overgenomen zoals deze op het parkeerterrein van de Hoge Raad was, niet over nagedacht dus. Had men wat research gepleegd, dan zou men weten dat de plaatsing aan het Plein gecentreerd was rond de hoofddeur in het midden. Gerekend vanaf deze deur stonden de illustere geleerden links en rechts alternerend in chronologische volgorde; de jongste dichtbij. Nu de hoofddeur van de nieuwbouw van de Hoge Raad rechts staat zou de volgorde logischerwijs moeten zijn van rechts naar links: De Groot (1583), Van Leeuwen (1626), Huber (1636), Voet (1647), Van Bynckershoek (1673), en Kemper (1776). Dat houdt wel wat wat geschuif is; rljaar)
opmerking dat
In het laatste nummer van Den Haag Centraal besteedt u aandacht aan de opnieuw voor het gebouw van de Hoge Raad geplaatste standbeelden: 'Rechts- geleerden waken opnieuw_over de stad'. Wat u niet vermeldt, is dat de beelden in dezelfde volgorde op een ri] staan als indertijd voor het gebouw aan het Plein, te beginnen (als men ervoor staat: links) met Cornelis van Bync~ kershoek (beeld vervaardigd door Al- bert ' Termote) en eindigend (rechts) met Ioan Melchior Kemper (door C.O. Wenckebach). Maar me- mand schijnt zich afgevraagd te heb- ben hoe de volgorde aan het Plein was bepaald en of die volgorde ook nu, voor het nieuwe gebouw, gehandhaafd zou moeten worden. Aan het Plein was de hoofddeur van de Hoge Raad tussen de standbeelden van De Groot en Van Leeuwen. Naar links en naar rechts stonden steeds drie beelden in chronologische volgorde ( geboorte- en sterljaar) gerekend vanaf de hoofddeur. Naar links De Groot (1583-1645), Huber (1636-1694) en Van Bynckershoek (1673-1743), naar rechts Van Leeuwen (1626-1682), Voet (1647-1713) en Kemper (I7764824). Indien men tegenwoordig hetzelfde principe zou volgen, zou de volgorde - gerekend vanaf de ingang van het nieuwe gebouw - moeten zijn: De Groot, Huber , Van Leeuwen, Voet, Van Bynckershoek en Kemper. De beelden staan dus verkeerd, dat wil zeggen zon- der enige logica gerangschikt. De Groot en Van Bynckershoek zouden ver- plaatst moeten worden! Luktrdat nog voor de opening? Prof. dr. F.C.]. Ketelaar, hoogleraar Archiefwetenschap
Fotogalerij standbeeld Ulrik Huber
De laatste hand wordt gelicht aan het model voor het standbeeld van Ulrik Huber in de gieterij
Het voormalig gebouw van de Hoge Raad op het Plein is ontworpen door rijksbouwmeester G.C. Bremer. De beelden staan op sokkels op het bordes voor de hoofdingang, boven aan een brede trap.
- Locatie Hoge Raad V4.jpg
Nieuwe locatie van de Hoge Raad der Nederlanden, waar het beeld van Ulrik Huber voor de entree staat tegenover het Ministerie van Financiën. Bron Google Earth (2014)