Waterreus, Familie

Uit FamilieWiki
Versie door Thomas (Overleg | bijdragen) op 20 aug 2014 om 10:31
Ga naar: navigatie, zoeken

UNDER CONSTRUCTION

Bestand:Waterreus legende.jpg
Uit de legende van de Waterreus

Onderwijl; keer terug naar de Hoofdpagina hier links of de Inhoud in de balk helemaal onder.

Inhoud

Oorsprong en legende

De waterreus is een manspersoon of geest die vroeger voor Scheveningen in de zee leefde. Hij was vervloekt en gedoemd voor altijd in de golven te leven. Alleen een meisje dat 's nachts met haar wijsvinger een kruis op zijn voorhoofd zou maken, kon hem redden. Een straatarme weduwe had een beeldschone dochter, die om niet te verhongeren, elke dag uit vissen werd gestuurd. Het meisje moest in het begin niets hebben van de enge geest, maar na verloop van tijd werden ze toch op elkaar verliefd. Toen de hoeveelheid vis die de waterreus steeds in haar netten dreef, de jaloezie van de andere dorpsgenoten opwekte, vertelde ze dat ze een bondgenoot in de zee had. Toen de ongelovige dorpsgenoten het zelf uiteindelijk hadden gezien, kwam hij aan land waarna ze trouwden en hun talrijk nageslacht heet sindsdien waterreus. Historisch[bewerken]

Opvallend is dat de Scheveningse familie Waterreus altijd Rooms-katholiek is gebleven, nooit de lokale klederdracht heeft gedragen én het zich als voerlui konden veroorloven om niet, zoals de rest van het dorp, in de 16e eeuw protestant te worden. Het kruisje maken op het voorhoofd is, zoals in de legende, een katholiek symbool. Mogelijke speculaties over het ontstaan van de naam betreffen: handelaar in schoon water zijn, een sterke of grote voorouder nabij een waterloop of een voorouder afkomstig uit een overzees land.

Brieven van het strand

In jaargang 29 (1865) van De Gids wordt gerefereerd naar de familie waterreus in Scheveningen. De Gids is een cultureel en literair tijdschrift dat sinds 1837 gepubliceerd wordt. De huidige uitgever is De Groene Amsterdammer. Twee fragmenten daaruit

Brieven van het strand, Scheveningen, 31 Julij 1864.

(...) Even als bij ons de halve bevolking van Pfauheim Müller heet, zoo is er hier een naam, die alle andere beheerscht: Waterreus. Men vindt hier Waterreus den bakker, Waterreus den winkelier in koloniale waren, Waterreus den melkverkooper, Waterreus den verhuurder van rijtuigen, Waterreus den herbergier en nog twintig andere Waterreuzen meer. Ik geloof dat bovendien de helft der visschers Waterreus heet. En in waarheid, geen naam kon meer geëigend wezen voor deze plek en voor dit volk. Waterreuzen (Wasserriesen) zijn het, die lieden, wier gansche leven aan de worsteling met winden en golven gewijd is.
(...) Met regt mogen zij waterreuzen genoemd worden, die stevige, zwaar gebouwde kerels, met dat bruin gezigt onder het stoppelig blonde haar, met die breede borst in het ruime wollen hemd gehuld, zoo als zij bij de terugkomst van hun vaartuig, dat op de golven voor het uitgeworpen anker blijft schommelen, te water gaan en vierkant op hunne stevige beenen door de branding heen naar het land waden, beladen met de vruchten van hunne vangst. Te halverlijve en hooger reiken hun de baren, wier schuimende kruinen hun dikwijls over het hoofd spatten. Maar met rustigen tred schrijden zij voort en duiken met hunne vracht druipend op aan het strand.

Jacobus Theodori Waterreus Dirks (1549)

Dirk Waterreus (1628)

Jacob Dirkse Waterreus (1667)

Marcus Dirkz Waterreus (1710)

Theodorus Waterreus (1744)

Jacobus Waterreus (1785)

Jacobus Waterreus (1824)

Marcus Cornelius Josephus Waterreus (1861)

UITBREIDEN

Marinus (Rinus) van der Lubbe (1909, Leiden - 1934, Leipzig, Saksen) en 5e graads neef van Marcus Waterreus was een Nederlandse communist die ter dood werd veroordeeld als brandstichter van het Rijksdaggebouw (der Reichstag, het Duitse parlementsgebouw) in Berlijn op 27 februari 1933. Hij was het eerste Nederlandse nazislachtoffer.

Fotogalerij Marcus Waterreus

Angelina Adriana Josephina Maria (Lina) Waterreus (1892)

Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen