De valse Vermeers

Uit FamilieWiki
Versie door Thomas (Overleg | bijdragen) op 17 aug 2014 om 11:22
Ga naar: navigatie, zoeken
Bestand:Emmaüsgangers.jpg
De Emmaüsgangers, de valse Vermeer van Van Megeren

De “Christus in Emmaus”, oftewel de Emmaüsgangers, staat centraal in een roerige tijd in de Nederlandse kunstwereld rond de Tweede Wereldoorlog. Het doek blijkt na de oorlog een vervalsing van ‘meester-vervalser’ Han van Megeren

In 19?? wordt Han van Megeren gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van collaboratie als ontdekt wordt dat hij een schilderij aan nazi-topstuk Herman Göring heeft verkocht. Om aan een mogelijke doodstraf te ontkomen moet van Meegeren zichzelf ontmaskeren. Hij bekent dat het schilderij een vervalsing is die door hemzelf is vervaardigd. Hij zal tijdens de rechtszaak zijn kunde moeten aantonen door ter plekke een falsificatie te vervaardigen. De bewijslast houdt stand en hij geeft meer vervalsingen toe, zoals de Emmaüsgangers.

De vervalsingen zijn zeer geraffineerd. Niet alleen Abraham Bredius, de grootste Vermeer-expert van die tijd, wordt om de tuin geleid, ook andere autoriteiten en kunstkenners, zoals Sandberg, destijds directeur van het Rijksmuseum tuinen erin.

Achteraf is de collectieve en toch wel te gemakkelijke misleiding verklaard uit het tijdsbestek. Vermeer stond voor het summum van oude Hollandse schilderkunst ... alleen waren er zo weinig doeken bekend. Men vermoedt dat er nog een aantal onontdekt zijn. De wens wordt de vader van de gedachte. Han van Megeren, een gemankeerde maar technisch goed onderlegde kunstenaar speelt hier op in. Pas na jaren voorbereiding brengt hij enkele schilderijen in omloop, zogenaamd ontdekt bij een ' oude dame' in Zuid Frankrijk.

De firma Hoogendijk wordt ingeschakeld voor de Emmaüsgangers. De vondst leidt tot een nationale jubelstemming en herwonnen vertrouwen in Hollands Glorie zo vlak voor de oorlog. Zowel het Rijksmuseum in Amsterdam als het Boymans museum in Rotterdam strijden om het hardst om het doek binnen te halen. Tegen de verwachting in komt het in het bezit van het Boymans museum, dat minder hoog geacht wordt dat het 'Rijks'.

Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen