De valse Vermeers

(Verschil tussen bewerkingen)
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 1: Regel 1:
 
[[File:Emmaüsgangers.jpg|thumb|250px|De Emmaüsgangers, de valse Vermeer van Van Megeren]]
 
[[File:Emmaüsgangers.jpg|thumb|250px|De Emmaüsgangers, de valse Vermeer van Van Megeren]]
  
“Christus in Emmaus”, oftewel de Emmaüsgangers blijkt na de Tweede Wereldoorlog een vervalsing als de ‘meester-vervalser’ [http://nl.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren Han van Megeren] wordt gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van collaboratie als ontdekt wordt dat hij een schilderij aan nazi-topstuk Herman Göring heeft verkocht. Om aan een mogelijke doodstraf te ontkomen moet van Meegeren zichzelf ontmaskeren en bekent dat het een vervalsing is die door hemzelf is vervaardigd. Hij zal tijdens de rechtszaak zelfs zijn kunde moeten aantonen door ter plekke een falsificatie te vervaardigen als bewijslast.
+
“Christus in Emmaus”, oftewel de Emmaüsgangers blijkt na de Tweede Wereldoorlog een vervalsing als de ‘meester-vervalser’ [http://nl.wikipedia.org/wiki/Han_van_Meegeren Han van Megeren] wordt gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van collaboratie als ontdekt wordt dat hij een schilderij aan nazi-topstuk Herman Göring heeft verkocht.  
  
De vervalsingen zijn zeer geraffineerd. Niet alleen [http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Bredius Abraham Bredius], de grootste Vermeer-expert van die tijd, wordt om de tuin geleid, ook andere autoriteiten en kunstkenners, zoals Sandberg, destijds directeur van het Rijksmuseum tuinen erin. Achteraf is de collectieve en te gemakkelijke misleiding verklaart uit het tijdsbestek; men wilde nieuwe Vermeers zijn als bewijs van Hollands Glorie en de musea van Amsterdam en Rotterdam streden om het hardst om er een te bemachtigen.
+
Om aan een mogelijke doodstraf te ontkomen moet van Meegeren zichzelf ontmaskeren en bekent dat het een vervalsing is die door hemzelf is vervaardigd. Hij zal tijdens de rechtszaak zelfs zijn kunde moeten aantonen door ter plekke een falsificatie te vervaardigen als bewijslast.
 +
 
 +
De vervalsingen zijn zeer geraffineerd. Niet alleen [http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Bredius Abraham Bredius], de grootste Vermeer-expert van die tijd, wordt om de tuin geleid, ook andere autoriteiten en kunstkenners, zoals Sandberg, destijds directeur van het Rijksmuseum tuinen erin.  
 +
 
 +
Achteraf is de collectieve en te gemakkelijke misleiding verklaart uit het tijdsbestek; men wilde nieuwe Vermeers zijn als bewijs van Hollands Glorie en de musea van Amsterdam en Rotterdam streden om het hardst om er een te bemachtigen.

Versie van 16 aug 2014 om 19:20

Bestand:Emmaüsgangers.jpg
De Emmaüsgangers, de valse Vermeer van Van Megeren

“Christus in Emmaus”, oftewel de Emmaüsgangers blijkt na de Tweede Wereldoorlog een vervalsing als de ‘meester-vervalser’ Han van Megeren wordt gearresteerd. Hij wordt beschuldigd van collaboratie als ontdekt wordt dat hij een schilderij aan nazi-topstuk Herman Göring heeft verkocht.

Om aan een mogelijke doodstraf te ontkomen moet van Meegeren zichzelf ontmaskeren en bekent dat het een vervalsing is die door hemzelf is vervaardigd. Hij zal tijdens de rechtszaak zelfs zijn kunde moeten aantonen door ter plekke een falsificatie te vervaardigen als bewijslast.

De vervalsingen zijn zeer geraffineerd. Niet alleen Abraham Bredius, de grootste Vermeer-expert van die tijd, wordt om de tuin geleid, ook andere autoriteiten en kunstkenners, zoals Sandberg, destijds directeur van het Rijksmuseum tuinen erin.

Achteraf is de collectieve en te gemakkelijke misleiding verklaart uit het tijdsbestek; men wilde nieuwe Vermeers zijn als bewijs van Hollands Glorie en de musea van Amsterdam en Rotterdam streden om het hardst om er een te bemachtigen.

Persoonlijke instellingen
Naamruimten
Varianten
Handelingen
Navigatie
Hulpmiddelen